Când intră site-ul ANAF în renovare: te vei mai enerva mult și bine cu funcționarea SPV

de: Alexandru Puiu
05 03. 2021

Site-ul ANAF este desprins din secolul trecut, iar de funcționarea lui depind aproximativ un milion de persoane fizice și societăți pentru depunerea de declarații. Problema nu este însă neapărat că merge prost, ci că va mai funcționa așa până la finele anului viitor.

Experiența utilizării site-ului ANAF și a Spațiului Privat Virtual (SPV) este una infernală. Sunt atât de multe momente în care nu te poți autentifica sau îți procesează comenzile foarte lent, încât îți vine mai degrabă să stai la coadă la ghișeu. Din fericire, autoritățile de la București și-au dat seama că este o problemă și au inițiat demersurile pentru un upgrade radical al platformei.

Licitaţia pentru achiziţia serviciilor privind realizarea unei analize generale a sistemului informatic actual şi definirea în detaliu a cerinţelor aferente adoptării noului cadru procedural şi informaţional (infrastructura IT) în vederea dezvoltării portalului ANAF pentru îmbunătăţirea interacţiunii cetăţenilor şi mediului de afaceri va fi lansată la începutul anului viitor. În condiții ideale, analiza ar trebui să se termine în luna septembrie 2022, urmând apoi modernizare efectivă.

Totodată, proiectul îşi propune modernizarea portalului ANAF şi a Spaţiului Privat Virtual (SPV) pentru asigurarea unei înalte disponibilităţi a serviciilor electronice disponibile în SPV. Pe aceeași listă se află extinderea gamei de servicii oferite în sistem electronic prin SPV şi extinderea disponibilităţii serviciilor electronice către beneficiari prin realizarea variantelor portalului ANAF adaptate la dispozitive de tip smartphone şi tabletă. Nu în ultimul rând, proiectul prevede formarea/instruirea pentru îmbunătăţirea abilităţilor şi cunoştinţelor personalului MFP. În teorie, acesta este cel mai important pas pentru digitalizarea inteligentă și eficientă a interacțiunii cu ANAF.

„La ora actuală portalul ANAF este utilizat de către circa un milion de persoane fizice şi societăţi care depun declaraţii, circa 15.000 de instituţii de stat şi circa 30.000 de utilizatori interni MFP care accesează sute de aplicaţii. Portalul ANAF existent este bazat pe tehnologii relativ învechite şi greu de utilizat şi administrat de către personalul MFP şi al instituţiilor din subordine, prezentând în mod repetat perioade de nefuncţionare. Costurile generale de întreţinere sunt extrem de ridicate raportat la activităţile pe care le acoperă.

Activitatea MFP şi a instituţiilor din subordine este influenţată negativ, instituţia fiind în imposibilitatea de a-şi desfăşura eficient activitatea din cauza deselor întreruperi intervenite în funcţionarea Portalului. În acelaşi timp, având în vedere avansul tehnologic şi accesibilitatea la facilităţile oferite de acesta, există din ce în ce mai mulţi beneficiari care ar dori să acceseze serviciile MFP/ANAF de pe dispozitive mobile”, precizează Ministerul Finanţelor.

Dacă inițiativa va depăși statutul de proiect pe hârtie, procedurile actuale de 5-7 zile ar trebui soluționate într-o singură zi, din confortul căminului. „Prin soluţia implementată se urmăreşte reducerea poverii administrative pentru cetăţeni şi mediul de afaceri prin reducerea duratei de obţinere de către beneficiari a documentelor solicitate de la 5-7 zile lucrătoare de la solicitare şi două drumuri la ghişeu, la 1 zi lucrătoare fără deplasare la ghişeu”, subliniază sursa citată.

Perioada de implementare a proiectului este de 24 luni, iar în ceea ce privește sumele din spate, valoarea totală se ridică la 23,95 milioane de lei. Valoarea eligibilă nerambursabilă este de 20,13 milioane de lei, iar cofinanţarea eligibilă a beneficiarului – 3,84 milioane de lei.